KVALITA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Inspekce kvality sociálních služeb
Inspekcí kvality poskytování sociálních služeb se rozumí systematické ověřování a hodnocení postupů a metod užívaných při poskytování sociálních služeb.
Postupy, metody a jejich výsledky jsou při inspekci srovnávány se standardy kvality sociálních služeb jako obecně uznávanými postupy a metodami při poskytování sociálních služeb s přihlédnutím k ekonomickým možnostem.
Inspekci provádějí právnické osoby a fyzické osoby na základě akreditace udělené Ministerstvem práce a sociálních věcí, a to u registrovaných sociálních služeb.
Splní-li poskytovatel stanovené podmínky, dostane osvědčení o kvalitě poskytování sociálních služeb. Výsledek se zapíše do registru poskytovatelů služeb.
Při neplnění stanovených podmínek a zjištěných nedostatcích stanoví inspekce sankce, které počínají okamžitým prokazatelným zajištěním nápravy, zahrnují vysoké finanční postihy, v krajním případě může být poskytovateli odebrána registrace. Z čehož vyplývá zánik možnosti žádat o poskytování státních dotací a může v důsledku znamenat zánik sociální služby.
Ustanovení k inspekcím poskytování sociálních služeb podle zákona č. 108/ 2006 Sb., o sociálních službách
§ 97
- Inspekci poskytování sociálních služeb (dále jen "inspekce") provádí u poskytovatelů sociálních služeb, kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci, a u poskytovatelů sociálních služeb uvedených v § 84
- krajský úřad, s výjimkou uvedenou v písmenu b),
- ministerstvo u poskytovatelů sociálních služeb, vůči nimž kraj vykonává funkci zřizovatele nebo zakladatele.
- Předmětem inspekce u poskytovatelů sociálních služeb je
- plnění podmínek stanovených pro registraci poskytovatelů sociálních služeb, nejde-li o poskytovatele sociálních služeb, u kterého se registrace podle § 84 nevyžaduje,
- plnění povinností poskytovatelů sociálních služeb stanovených v § 88 a 89,
- kvalita poskytovaných sociálních služeb.
§ 98
- Postup při provádění inspekce podle tohoto zákona se řídí zákonem o státní kontrole (zákon č. 552/1991 Sb.), není-li dále stanoveno jinak.
- Inspekce se provádí vždy v místě poskytování sociálních služeb.
- Inspekci v každém jednotlivém případě provádí inspekční tým, který tvoří nejméně 3 členové. Alespoň 1 člen inspekčního týmu musí být zaměstnancem kraje nebo při provádění inspekce podle § 97 odst. 1 písm. b) zaměstnancem ministerstva.
- Inspektor nesmí být v pracovněprávním ani obdobném vztahu k žádnému z poskytovatelů sociálních služeb v kraji, v němž vykonává inspekci.
- V zájmu odborného posouzení věci mohou být k účasti na inspekci přizváni specializovaní odborníci. Přizvaný odborník nesmí být podjatý vůči poskytovateli sociálních služeb, u kterého je prováděna inspekce. Poskytovatel sociálních služeb, u kterého je prováděna inspekce, je povinen umožnit přizvanému odborníkovi, aby se podílel na provádění inspekce.
- O výsledku inspekce se pořizuje inspekční zpráva, na kterou se vztahují ustanovení o protokolu podle zákona o státní kontrole.
§ 99
- Kvalita sociálních služeb se při výkonu inspekce ověřuje pomocí standardů kvality sociálních služeb. Standardy kvality sociálních služeb jsou souborem kritérií, jejichž prostřednictvím je definována úroveň kvality poskytování sociálních služeb v oblasti personálního a provozního zabezpečení sociálních služeb a v oblasti vztahů mezi poskytovatelem a osobami.
- Plnění standardů kvality se hodnotí systémem bodů.
- Obsah jednotlivých standardů kvality a bodové hodnocení stanoví prováděcí právní předpis. (Příloha č. 2 vyhlášky č. 505/2006 Sb.)